Tuesday 27 August 2013

STEAMBOAT

Sape kat sini suke makan steamboat? Haa..kalo nak tau steamboat ni adalah salah satu makanan kegemaran aku. Hehehe..sebabnye? senang, best  & sedapp..tapi yang paling aku suke sekali makan steamboat yang siap ade grill..tu lagi best sebab aku rase grill lagi best compared to rebus2..khen?

Tapi selalunya aku akan pegi kat tempat yang sama je..kalo untuk steamboat yg ade grill ni, aku suke pegi kat seoul garden ioi mall…kalo dekat bangi selalu pegi kat Redwok, seksyen 7 Bandar Baru Bangi..Tapi kalo kat seoul garden, aku rase lagi best sebab ayam & daging die dah siap marinated (dah siap peram)..kalo kat Redwok tu, ayam & daging die takde peraman langsung..just raw gitu je..tapi both best sebab buffet..amik jela banyak mana yg teringin kan? Siap ade air, desert, ice cream bagai..haa..memang kenyang perut kalo makan kt sini..



suasana dalam seoul garden, ioi mall




Kat sini best..sebab boleh grill..




Ayam, daging, sotong..nyummmm..dekat seoul garden, 
ayam & daging kat sini sume dah siap perap (marinated)




Ambik banyak2..kate buffet khen? harus la amik banyak-banyakkk..hehe



yang ni aku makan dekat Redwok, Bangi..kat sini pun style buffet..pon sedap jugakk



Mase study kt Shah Alam dulu, kalo teringin, selalu pegi makan steamboat kat Segi Seri di Seksyen 24, Shah Alam. Area die berdekatan dengan uptown shah alam..kalo kat roundabout tu, amik pukul 12..kalo nak gi uptown amik pukul 3..Yang ni rase die bese je la..tapi boleh la nk melepaskan rase teringin nak makan steamboat kalo time blaja dulu..selalu makan steamboat ni dengan dak Ayap ..die je yg rajin teman kan Mak Jemah nk melantak..hahaha..


yang ni dekat kedai steamboat Segi Seri, Seksyen 24 Shah Alam


Tapi, kalo makan steamboat dengan family kan..kitorang selalunye pegi ke Johnny’s je..walaupun Johnny’s xde grilled, tapi die punye kuah & sos sudah cukup untuk menarik perhatian aku & family..lagipun dekat Johnny’s bukan setakat steamboat je yang best..selalu nye kitorang akan order nasi goreng mushroom and nasi goreng ginger..dan yang paling penting, mesti kena ade kerabu mangga die (mango salad)…perghhh, yang tu memang sedap sebab rase die cukup serba serbi..hehehe..Last sekali, makan dengan desert die..pon sedappp..


yang ni dekat Johnny's..celup2 rebus je..tapi kuah die sedap..sos cicah pon sedap..
yang gambar lawa2 ni dekat instagram aku..so jangan la rase peliks plak..haha



Ni faveret mak jemahhh...mango salad (kerabu mangga)..sedap gilos..cukup rasa..mcm ala2 somtam



Dah masukkan bahan2 mentah sume dalam sup, tutup aje la periuk nyer..cepat masak sikit



dessert faveret iolls- water chestnut..(pic ehsan dari google)


Tu jela restoran steamboat yang selalu aku pergi..tapi sebenarnya banyak lagi restoran steamboat yang best macam Tupai-tupai, Steamboat dekat Maeps, flaming steamboat dekat sunway, dsb..tapi ak belum try lagi buat mase ni..selalu yang best dekat mana eh?

No comments:

Post a Comment