Showing posts with label Foods. Show all posts
Showing posts with label Foods. Show all posts

Monday, 3 March 2014

RESEPI BEBOLA DAGING & BEBOLA AYAM YANG SEDAP

 
Hahaha..tajuk je dah macam gebang lebih je kan..tapi tak tipuu..memang bebola ayam/daging ni sedapp..sesuai dimakan sebagai snek nak kunyah2 atau pon sebagai breakfast/dinner/lunch..siapa yang diet atkins memang la sesuai gunakan resepi ni untuk buat bebola ayam yg sedapp..(iolls tengah gigih ber-diet atkins..tp ala2 gitu jela..masih banyak cheat)..kalau korang nak tau diet atkins tu ape, google jela k..atau pon join la kelab diet atkins di facebook untuk tau lebih lanjut...
 
 
Okeh..sambung balik pasal resepi bebola ayam/daging yg sedap marbeles ni..mula2 kan..korang kena sediakan bahan-bahan seperti di bawah ni :-
 
 
Bahan-bahan
 
1) daging/ayam kisar
2) daun bawang
3) daun sup
4) batang saderi kalau nak rangup2 skit (potong halus2)
5) cili api (kalau nak pedas2 skit)
6) bawang goreng
7) sedikit garam
8) sedikit perencah kiub ayam knorr (ikut korang la nak letak ke tak)
9) Telur
 
 
Lepas tu korang potong2 la segala tok nenek daun2 di atas dan cili api..racik la halus2..pastu gaulkan dengan ayam/daging kisar...pastu letak la garam/serbuk perasa skit...sonang ajo ehh..last sekali pecahkan telur dan gaul2 sehingga sebati..telur ni iolls letak sebab nak kasi bebola tu lembut..takde la keras ketung je makan..haa gituhh..


 
 



bahan-bahan wajib yang perlu ada..daun bawang dan daun sup yang segar..gituhh

 
 


 

yang ni daging kisar..nak buat bebola daging..tapi korang jangan tiru ak yg pemalas ni..nak potong daun pon tak senonoh rupanya..hahaha
 






yang ni isi ayam kisar..nak buat bebola ayam..





 

yang ni aku siap2 uli bulat-bulat kasi simpan dalam tupperware..





 



yang ni bebola daging...comey tak aku buat? hehehe
 



Kalo korang rajin try la resepi iolls ni..memang sedap...nak buat sebagai side dish pon boleh..kalo goreng mee hoon ke goreng kuey tiow ke mee goreng ke..boleh la goreng bebola ni kasi lagi sedap mengunyah..haahaha..Aku selalu uli siap2 dan simpan dalam tupperware..bile2 nak tinggal goreng je..cicah sos pon sodappp...

Saturday, 1 March 2014

MASAK KARI KETAM NIPAH YANG SEDAP

 
Hi dear readers sekalian..harini me nak cerita pasal ketam nipah..siapa penah makan ketam nipah? Kebanyakkan orang ramai takut makan ketam nipah ni sebab rupanye seakan-akan rupa ketam batu..tapi sebenarnye ketam nipah ni lain..ketam nipah ni halal dimakan sebenarnya..boleh rujuk website jakim, fatwa malaysia dan video dari ustaz azhar di youtube yang menerangkan hukum makan ketam nipah ni..
 
 
Macam mana nak beza rupa ketam nipah & ketam batu?
 
Haa, ramai yang cakap keliru nak bezakan kedua-dua ketam ni..sebenarnye, kalo korang nak tau, ketam batu & ketam nipah ni berbeza sangat rupa nye..jom tengok gambar di bawah ni..
 


gambar ni diambil dari sumber google image...beza ketam batu ni dan ketam nipah ni di bahagian hujung kaki tu..kalo ketam nipah, hujung kaki tu leper..sebab ketam ni hidup di dalam air..kalo ketam batu ni, hujung kaki tu sama tajam macam kaki yang depan..




 
Kenapa ketam batu tak boleh di makan? ketam  nipah pula halal?
 
Hurm,..sebabnye ketam batu ni hidup dua alam..die boleh hidup walaupon tiada air..manakala ketam nipah ni hidup di dalam air..tapi ketam nipah dapat bertahan hidup di darat kerana ketam nipah mempunyai insang yang mempunyai satu ruang yang dapat menyimpan air sehingga dapat bertahan hidup buat seketika. Apabila air tersebut habis, maka ketam tersebut akan mati. Kiranya, ketam nipah ni hanya dapat bertahan lama sikit di darat (dalam 2-3 hari sahaja) disebabkan ade ruangan air tu...tapi sebenarnya,  ketam ni tak boleh hidup di darat pon dan hukum nye boleh dimakan..
 
 
Macam mana nak matikan (siang) ketam nipah?
 
Haa, kalo korang beli ketam nipah yang fresh & masih hidup, mesti korang pening macam mana nak matikan ketam ni..sebab ketam ni masih hidup dan boleh menyepit tangan korang kalau tak berhati-hati..hahahaha
 
Cara-cara nak matikan atau siang ketam nipah ni senang aje,korang kena terbalikkan ketam, kat bahagian bawah perut tu ada cam bentuk triangle..cucuk ngan benda tajam macam lidi satay, chopstick, jarum atau apa2 la..Jangan besar sangat kang rosak pulak isi ketam tuh. Cucuk kat area triangle tu seperti dalam gambar. Ketam akan mati dengan perlahan-lahan dalam 10 saat sahaja.
 
 
 



cucuk kan dengan bende tajam di bahagian segi tiga tu..tengah2 perut die...









ketam nipah
dalam 10 saat, ketam tu akan mati..








lepas da mati, boleh la bersihkan apa yang patutkan


















kari ketam nipah
tadaaa...dah siap da pun ketam nipah masak kari..sedap sehingga menjilat jari kakak ku masak...hehehe


 
 
kebetulan dekat taman kitorang duduk ni ade orang jual ketam nipah ni..fresh lagi..so kitorang pon beli la..first time masak ketam nipah ni..kalau makan dekat luar penah la, masak baru pertama kali..tapi ketam ni tak mengecewakan..sedap..isi die pon banyak..tapi my mum cakap isi ketam bunga lagi manis...lepas ni korang boleh la try masak ketam nipah ni..masak kari ke sup ke goreng sambal ke apa kan..
 
 

Friday, 17 January 2014

QUICK UPDATE- BURGERBYTE , SEKSYEN 15 BANGI

Hello guys...how are you today? hope everything went smoothly and fine..me as usual, busy and hectic sangat my schedule..tapi dalam busy2 tu sempat jugak pi makan burgerbyte dengan encik tunang... Burgerbyte di Bangi ni pemilik restoran nye adalah Zizan Rajalawak  ;) ..hehehe..
Restoran Burgerbyte ni terletak di Seksyen 15, Bangi..belakang petronas..tapi tempat die dalam sikit..so kena pandai2 cari k..so far restoran ni ok..ade banyak menu burger and other western foods such as spaghetti, sandwich, tortilla, beef steak and all..the price? for me a bit pricey, untuk 1 burger signature tu harga die dalam 18.80..but recommend to try if you guys nak merasa kesedapan burgerbyte ni..Tastewise? rase sedap dan for me boleh datang lagi la..hehe..




burgerbyte bangi
lets support zizan razak yaww ;)











naked burger lamb burgerbyte bangi
my menu, naked burger lamb..sedapp











signature burger burgerbyte bangi
his menu, signature burger lamb..tak rase pulak, tapi die cakap sedap ;)










nachos burgerbyte bangi
yang ni nachos..sedapp..rangup2 crunchy gituhh..sesuai jadikan snek

Tuesday, 15 October 2013

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 2013

Salam everyone ..selamat hari raya aidiladha..atau dengan mudah nyer selamat hari raya haji..alhamdulillah masih ada rezeki untuk merasai raya haji kali ni..amin..so kali ni macam biase la, buat la masak2 sikit kan..kitorang yg duk KL ni raya haji tak la meriah sangat sambutan nye..biase2 aja..sebab kalo raya aidilfitri baru la meriah..

Ape yg kitorang masak kali ni? Rendang, lodeh dan nasi impit je..petang karang bile dh dapat daging korban, baru la buat sup daging..tak sabar nak makan daging korban..daging fresh yang manis..




 
 rendang tengah tumis







 
 letak ayam & santan







 
 lepas tu kacau sampai pekat, letak kerisik..dah siap








 
 lodeh pon masak jugak







 
 belah malam sempat masak sup daging & tulang







 
 yang ni daging masak kicap



ok tu jela entry untuk hari ni..simple je..saje je nak citer pasal makan yang lebih nyer..huhu..tapi hari raya ni seronok sebab sume org cuti dan dapat la berkumpul satu family..tu yg semangat memasak lebih sikit..huhu

Tuesday, 8 October 2013

DESSERT FAVERET YANG MENGGEMUKKAN


Sebut pasal makanan je confirm semangat! Sebab aku ni memang suke sangat bab2 makan ni..lagi2 kalo kakak aku balik KL, confirm keje cari makan je kitorang..bende yg paling kakak aku suke makan manis2..contoh mcm kek, air coolblog, cupcake, ape2 jela yg manis..tapi aku ni tak la suke sangat bende2 manis ni..tapi kalo dah ade depan mata, confirm aku tibai jugak kan..

Sejak sekarang ni lagi la..tekak aku dah pandai je nak makan sedap2..dah pandai nak makan manis2..kalo tak dapat mule la "craving" konon..sebijik macam budak urban yg konon2 craving nak makan desserts dekat Delicious la Plan B la Alexis la..tak ku sangka, ghopernye tekak aku pon boleh tahan urban jugak..dah pandai craving2 dessert bagai..puiiii..ni sume pengaruh yang tak sehat dari kakak aku letteww...

Antara makanan manis (desserts) yg selalu menjadi pojaan hati kitorang..





Durian Crepe..sape la tak kenal kann..sedap nyer lahai..yang ni kakak aku order dari blogger famous Cik Min..adehh dap nyer








Ais krim Cream & Fudge dekat Alamanda..sedapp..sorry la kualiti gambar hampeh..bese la tepon tak berkualiti..hehehe







yang ni pon faveret kitorang..roti & bakery dekat the loaf..aku suke yg cranberry cheese tu..sedapp







yang ni red velvet in a jar..dari kedai Bakery dekat umah aku..nama die Cakes De Lemari...sedap..penuh dengan cream cheese..harga die RM17 x silap aku ler










 Yang ni pon cupcake dari kedai Cakes De Lemari..pon sedap jugakk..seketul cupcake harga die RM4.50








ni pulak kek-kek dari secret recipe..kalo korang nak tau, asal kakak aku turun KL je, wajib singgah SR ni..beli la brownies ke kek ke..buat basah tekak nak merasa makan manis2..hehehe









 Yang ni dekat Mc Cafe di Mc Donalds..takde starbucks, lepak sini  malam2 pon boleyyy..hehehe






yang ni blueberry cheese cake dekat Mc Cafe..boley la..buat2 ganti dessert lepak kat Mc Cafe nanti







 yang ni kek dekat jiran belakang umah kakak aku..orang ni memang buat mcm2 jenis dessert..kalo family aku turun Kuantan, kakak aku memang wajib tempah kat jiran die ni kek..saje lettew nak gemok kan kitorang (-_-)









 yang ni pancake..makan kat Pancake House dekat Paradigm Mall..sedap la..pancake die gebu ajer..










yang ni pie blueberry & pie buah..beli kat bakery cake dalam Warta, Bangi...asal boleh je kitorang kan? Asal nampak bende manis beli..adoiii

teabag ni pon sedapp..bagai aku lagi sedap dari coolblog & chatime..hewhewhew









tak cukup dengan beli, kitorang masak sendiri pulak..yg ni bread pudding (belum dibakar lagi)..nyummm...











yang ni trifle..ni pon belum siap lagi..last sekali kena tuang agar2 jeli kat atas..baru la ade tiga leyer..nyumm jugakk
(sape lagi nak puji masakan sendiri kalo bukan diri sendiri ye dak)









yang ni pulut mangga..salah satu faveret dessert aku..tapi make sure mangga sedap..santan pekat & manis..baru la terangkat..

Haaa..so korang paham2 jela yer bile tengok entry aku pasal desserts ni je dah tau la ghoper tuan tanah kedaung mcm mana..bukan nye manis..alahai..tapi badan nye yang bukan main bam-bam (perkataan bam-bam ni macam comel kan dari gemukss??? hahahaha)..
Tapi tula aku bengang ni..badan ni langsung x menyokong tekak..bagi la can tekak nak makan best2 kan..ni tak, bile tekak nak makan best je, badan otomatik ngembang..strressss sangat kann..langsung tak support each other..adehh..sekarang ni Diet Atkin pon kelauttt..hurmmm..agak2 ade sape-sape nak sponsor aku gi London Weight Management tak? (-_-)

Saturday, 7 September 2013

SUSHI- MAKANAN FAVERET


Punye la busy lately ni kan..tak sempat nk update belog katenyerrr...so update jela mana yang sempat kan..entry kali ni nk citer pasal makan...next entry nak citer pasal vacation lagi..tapi yg tu simpan dulu..jom layan entry makanan kegemaran iolls..

..Sape kt sini tekak jepun? Mesti suke makan sushi kan? Well, sushi ni salah satu makanan faveret aku..naseb baek la kakak aku pon same suke makan sushi, so ade la kawan nak makan sushi kan..hehee..selalu tak sabar tunggu die balik KL sebab nak ajak die makan sushi..time puasa aritu, kitorang berbuka sushi 3 hari straight..punye la puas ati kan..kalo ikut iolls nak makan tiap ari pon bolehhh..tp sejak skarang ni dah start diet atkins, tak boleh makan karbo (hurmm..ade hati nak diet)..so kena la puasa dari makan sushi..


Since skarang ni hanya mampu tengok pic sushi je, jom la layan gambar2 sushi faveret mak jemah ni..hehehe




my faveret -sushi king






yg ni set ape tah nama die..lupe..ade ayam goreng, telur & kentang goreng, sup miso dan chawanmushi..nyummm







               yang ni macam biase la..takoyaki







sushi tuna...murah je









sushi crab 






eskem green tea








set faveret- bento..ade salmon goreng, ayam goreng,sayur salad & nasi






ni sume faveret iolls...especially golden egg ball tu...






yang ni dalam die sayur je..








macam bese la..set bento, aiskim vanilla, salmon skin & golden egg ball







                         muke girang iolls & kakak tak sabar nk makan sushi..hehehe

MAKAN MAKANAN ARAB DI PUTRAJAYA

Semenjak ramai foreigner student (workers pun ramai jugakk) dari negara timur tengah ni, makin banyak kedai makanan arab dekat malaysia ni...Especially area cyberjaya & putrajaya (tu jela tmpt yg aku biase pegi makan makanan arab)


Kalo kat cyberjaya ni popular dengan kedai Saba..kedai ni rase nye ramai kot kenal kan..popular giler...sampai nak makan pon kena berdiri tunggu sebab meja tak cukup..sabau jela..terlalu ramai orang kt situ...orang melayu ni suke makan makanan arab..sebab rase die sedap & kena dengan tekak kite..



Makanan arab ni yang sedap nye nasi arab & kebab...kalo nasi arab ni yg sedap nye tentulah nasi nye...beras yg diorang pakai panjang2 & halus2...lembut & ringan...pastu kena plak dengan  kambing kabsah ke kambing haneed ke..perghhh...sodapp nye lahai..kambing tu lembut je bile dh masak dengan nasi..isi berderai2 jatuh..kalo kebab nye plak sedap jugak, sebab daging hancur dibakar , ade kentang goreng , & roti die..


Haritu aku makan dengan family dekat kedai arab MR KABAB & BRIYANI di precint 15, putrajaya .. sedap gak kedai ni..kedai ni besar..orang pun ramai..nasi die lembut & kambing die pon lembut ajer..(aku dengan kakak aku memang faveret kambing ..hehe) 








mandy rice with lamb kabsa




lamb kabab & roti nan







beef kabab







kuah dal...sedapp..pekatt








ayam tandoori







roti nan cheese..sedapp




kalo korang sume suke makan nasi arab, boleh la try makan dekat sini..sebenarnye banyak je kedai arab kt area sini...so far aku biase try dekat sini dengan dekat dengan masjid putra tu..harga kt kedai ni kire standard kedai arab la..bolehla bawak family makan2 dekat sini ...confirm puas & kenyang..huhu