Tuesday 12 July 2016

MY PREGNANCY JOURNEY


ok since aku pon dah lama tak update, nak la jugak update pasal kisah pregnancy aku..mesti la nak letakkan kisah mengandung ni dalam blog aku kan, at least ada la jugak memori aku mengandungkan anak pertama adelia manja bucuk masham ni kan..dah 8 bulan dah pun anak mama ni :)

hurmm..macam mana nak cerita eh? biasa la semua orang yang dah berkahwin mesti impikan nak ada anak sendiri..termasuk la aku..lepas kawin je aku harap dapat la mengandung..tapi aku ni ada problem sikit..period aku jenis tak teratur..dalam 3-6 bulan baru period aku datang sekali..macam tu la kisahnyaa..so aku pun ade la risau sebab bila period takde, macam mana nak preggy kan?

alkisahnya aku adalah jumpe doctor pakar wanita (klinik private) dekat dengan rumah, so far die check semua ok je..cuma kilang telur aku ni lambat nak produce telur (ovulation)..cyst Alhamdulillah takde..walaupun baru sebulan dua kawin, aku terus jumpa doctor pakar, sebab bagi aku, aku malas nak tunggu setahun baru nak check..doctor pon amat galakkan jumpa cepat sebab period tak teratur so memang possibility nak mengandung susah la kan..

nak dijadikan cerita aku, aku hanya sempat buat rawatan 2 bulan je kat sana..sebab tak larat nak teruskan sebab kos checkup mahal..sekali check je dah rm250 so aku dah pergi dalam 4-5 kali, habis seribu lebih jugak la..last2 rasa nak stop dulu dan usaha sendiri secara natural je..reason aku nak pi jumpa doctor pon sebenarnya nak check je sebab apa period aku lewat, kot ada cyst ke apa kan. tu je pon sebabnya..

ok to cut this short, aku akhirnya mengandung dengan mengamalkan tips di bawah:-
🔴 makan clomid (better makan dengan pengawasan doctor) (ni untuk rangsang period keluar)
🔴 makan gla complex Shaklee (untuk rangsang period keluar)
🔴 makan vitamin zync (both husband & wife)
🔴 makan jus qaseh adinda & kekanda (both husband & wife)
🔴 madu
🔴 guna ovulation kit (OPK) untuk pantau kesuburan dan bila telur keluar
🔴 guna application period tracker (download je kat android/apple store)

semua di atas ni aku amalkan selama sebulan, dan aku disahkan mengandung oleh doctor..tapi semua ni dengan izin allah, aku hanya berusaha je..masa doctor bagitau mengandung tu rasa macam happy yang amat sangat..balik rumah bagitau husband, kami pon menangis..sebab tak sangka boleh pregnant..6 bulan jugak la kalau dikira dari tarikh kahwin, baru aku start mengandung..hehehhehe

meh aku share tips & tricks untuk buat semua ni..makan clomid & gla complex Shaklee ni hanya untuk turunkan period, means untuk aku keluar telur i.e ovulation...kalau memang period normal tak perlu la makan bende ni..untuk vitamin zync & jus qaseh adinda ni just makanan tambahan untuk tingkatkan peluang mengandung..vitamin zync elok untuk dapatkan quality sperma dan jus qaseh adinda ni adalah makanan sunnah yang ada campuran kurma, habatussauda, madu, dll yang elok untuk amalkan...

OPK ni pulak korang boleh beli je kat mana2 blogger..murah je pon sekeping tu rm0.20 sen je..beli la 100 keping baru RM20..aku beli sekali pregnancy test yg murah tu rm1 sekeping..beli la dalam 20 keping..haaa senang kan..OPK ni ada cara die nak guna, bila waktu subur korang dah nak datang (camne nak tau? guna la period tracker apps), so korang dah start gunakan OPK ni..elok untuk pantau bila waktu kita paling subur means waktu telur dah keluar untuk disenyawakan....OPK ni aku guna sehari 3x jugak la sbb nk track bile surge paling tinggi utk detect waktu subur.

makan clomid dan GLA Complex Shaklee pulak korang kena STOP bila dah menghampiri waktu subur (masuk je minggu subur tu, terus stop makan)..sebab bende ni kan akan force korang untuk keluar period, so nanti bila telur korang dh disenyawakan, ubat ni akan force untuk telur tu supaya tidak melekat di Rahim dan jadi la period..not good..paham tak? So kena la stop makan ubat ni bile dah masuk minggu subur.. susah sikit aku nak terangkan dalam bahasa sains ni..haha..harap korang paham jela yerr

gitu la sedikit sebanyak kisah nk mengandungkan adelia..simple je Nampak, tapi masih kena usaha dan dengan izin allah, dapat la kami zuriat yang comel..Alhamdulillah..

ok, jom la throwback gambar2 dari mula-mula disahkan mengandung sampai la Selamat bersalinkan baby adelia..


Masa ni memula aku try pregnancy test. Cair je 2 line tu. Rasa cam betul ke ni? Mak jemah dah heksaited ni. Pastu pi klinik, doktor check mmg betul pregnant. Yeayy

 



Tak puas ati lg. Beli lagi clear blue. Yang mahal punye. Konon nak kasi lagi sahih la kan. Bile die tulis pregnant 2-3 weeks camtu rasa nak melompat je. Adoila. Memori sungguh
 
 
 

 

First scan after 8 weeks pregnant. Kecik je nampak. Macam tak percaya je ade benih dalam perut ku ini..
 





masa ni dah besar skit. Dalam 3 bulan kot tak silap. Dah mula la nampak skit mana kaki tangan kepala (nampak rupa jela bukan betul2 pon)




 


 


Ni masa aku pregnant. Kembang semangkuk kau rupekuNampak perut besar ni. Time ni baru 7 bulan. Aku berjalan ke perth Australia. Menyempat lagi berjalan walaupon badan dh berat

 


Total berat aku naik masa mengandung tak silap dalam 13-14kg macam tu la. Hehehe. Kaki kembang, muke kembang semua la kembang semangkuk.

 

Ni masa pegi kenduri kawin sepupu suami. Nampak tak kekembangan ku di situ. Hewhewhew






 



Tadaaaaa...welcoming baby girl- adelia nur humaira. Selamat dilahirkan pada 10/11/2015- hari selasa tepat jam 11:23 malam





 
Berat baby 3.1kg. Masa ni aku bersalin induce at 38 weeks. Sebab aku risau die dh kurang pergerakkan. Doktor pon cakap dh boleh bersalin sbb dh full term. Nanti bila2 free aku citer pengalaman bersalin pulak ye.



























 


No comments:

Post a Comment