Monday 2 September 2013

MAKANAN BEST DAN SEDAP DI KUANTAN


Kali ni nak citer pasal jalan2 dekat Kuantan..kakak aku ni sekarang memang dah jadi orang Kuantan..sebabnya die memang dah keje kat situ, so kire die dah duduk sana la menetap kat situ..aku selalu la jugak turun Kuantan..dulu time study lagi la selalu turun Kuantan. Cuti semester plak lama, kadang2 lepak rumah die sampai sebulan straight je..puas hati btol..hehe..bese la adik bongsu kan, selalu la dimanjakan dengan kakak..hehe..ape nak sume dapat..(especially makan)..


Tapi since dah keje ni susah sikit nak pegi Kuantan ni..cuti bukan boleh selalu nak apply kan, melainkan untuk hal2 penting jer..so dah jarang la turun Kuantan..aku ni memang suke turun sane sebab makanan die best..kat sane kan banyak seafood..tu memang la sume favourite mak jemah..ketam, udang, sotong, ikan bakar..perghh..fresh pulak tu..kalo nak dibandingkan dengan makanan KL ni ape jela yang ade..punye la susah nak dapat seafood fresh kan..kedai makan yang ade pon x berapa nak sedap & mahal..


Kalo aku datang Kuantan ni, kedai makan yang aku wajib pegi mesti dekat :-




1)  Ana Ikan Bakar Petai, di Tanjung Lumpur

Sedap woo dekat sane..aku suke  sotong goreng tepung die sebab rangup crunchy2 gituh..pastu ikan bakar die ade sambal campur petai (petai potong nipis halus2)..ikan bakar die moist je dan sambal die yang menyedapkan lagi rase ikan tu..sambil tulis ni pun aku dah meleleh air lioq dah..kuah kicap dan air asam die pon sedap..



 


Ni la die ikan bakar dekat Ana Ikan Bakar Petai, Tanjung Lumpur..sambal die banyak and sedap
 
 
 
 
 
 



sotong goreng tepung dengan lala..pon sodappp jugakk
 
 
 
 
 
 
 



sotong goreng tepung dengan kerabu mangga (wajib order kerabu ni)





 

2) Marina Seafood di Tanjung Lumpur (signboard kaler biru)

Sekarang ni pulak, satu kedai ni plak menjadi favourite family aku..mak aku memang suke makan kat sini..nama die Marina Seafood..pon terletak kat Tanjung Lumpur..Marina Seafood ni ape yang best nye plak? Well, Marina Seafood ni best sebab die ade masakan ketam telur masin..perghh..sedapnye la haiii.. Ketam die fresh and gemok2..pastu goreng plak dengan telur masin..telur masin yang die pakai kuning teloq je tau, yang putih tu tak main la..bayangkan la betapa delicious kebabom nye kan..aku plak memang faveret ngn telur kuning..hehehe..


Kalo kat kedai Marina Seafood ni, kitorang selalunye akan order sotong, udang & ketam goreng telur masin..sume amik campur2 and dorang akan masak je sekaligus..pastu tambah la sup ekor dan ikan 3 rasa..cukup lengkap la makan dengan family dengan rase gumbira sebab makanan yang sedap dan  perut yang confirm kenyang.. harga die boleh tahan la..tak murah dan tak mahal sangat..




 


ketam telur masin..

 
 
 
 
 
 


nampak tak betapa lumayan nye telur kuning tuh..sedap nye lahaii..
cukup rasa..siap letak daun kari kasi bau naik



 
 
 
 
 
 
 

bukan setakat ketam, sotong goreng telur masin pon sodap jugakk








 

ketam telur masin..again..







 

sup ekor dekat Marina ni pon best..pekat dan masam2 skit..ekor die lembut je..








3) Pak Akob Patin House (dekat benteng tepi sungai Kuantan)

Kalo untuk makan tengahari pulak, family aku prefer makan lunch dekat Benteng (tepi sungai). Dekat situ ade kedai makan Pak Akob Patin House dan kedai2 makan yang lain..kalo sape 2 yang berminat nak makan ikan patin ni aku suggestkan makan  kat Pak Akob Patin House..sebabnya kat sini ikan patin die best sebab tak hanyir dan isi die halus je..rase die pon sedap..tapi kalo nak makan kat sini kena waktu betol2  tengahari, kalo lambat nanti takut lauk dah abis..al-maklumlah, tempat ni selalunya penuh orang..kedai ni pun banyak lauk2 kampung negeri Pahang macam  sambal tempoyak, tempoyak tumis, ikan patin masak tempoyak, pucuk ubi masak tempoyak dan macam2..





 


nasik dengan rebung dan pucuk ubi masak tempoyak..nyumm



 
 
 
 
 
 

ikan patin dekat Pak Akob Patin House, Benteng, Kuantan..sedap..
tak hanyir ..tak rase lumpur langsung











 Makan lauk ni  time tengahari memang heaven..




 
 

mau tak geram tengok ikan patin gebu macam ni,,sedap woo..yang ni patin buah..sekelar ni dalam RM20.00 ..tapi sedap dan tak hanyir








nanti kalo datang Kuantan , jangan lupe singgah Pak Akob Patin House ..
baru la lengkap rase datang Kuantan ni


 
 
 
 
 
 

yang ni bukan dekat Pak Akob, tapi antara gerai2 yang ada di Benteng..hehehe..pun sedap jugak..banyak seafood..ade ketam, udang, telur ikan..


 
 
 

Sambal tempoyak, rebung, sambal petai, baby timun..perghh..marbeles sgt





 

 4) Gerai Mokna, Tanjung Lumpur

Kalo minum petang aku prefer makan dekat Mok Na, Tanjung lumpur..kat situ ade celup tepung..macam ikan celop tepung, udang celop tepung, kopok leko, mihun/mee/kuey tiow goreng, laksam, pengat pisang,  eh macam2 la..memang sesuai nak minum petang dekat situ..takpun dekat mustafa cendol..pon sedap sebab ade rojak and cendol..hehe..tapi both takde gambar sebab aku lupe nak amik pic..





 
5) Breakfast di Gerai Kemira


Kalo breakfast, dekat Kemira ni best..paling popular dekat sini nasi kerabu die..sedap giler wehh..aku suke ayam dan daging bakar die..paru sambal pon sedap..ahhh, heaven nyer kalo ingat balik..hihihi..kat sini ade macam2 jenis sarapan macam lempeng, nasi impit, kuih muih dan sebagainyer..kalo rajin singgah la dekat Kemira ni..ramai orang tau pagi2..kedai die dekat laluan bypass antara jalan Gambang dan Kuantan..









yang ni la nasi kerabu kemira..sedap..ayam dan sambal paru die memang meletop

 




 


6) Puding Raja

Dan lastly, dessert paling feveret and rare dekat Kuantan ni yang aku suke pudding raja, selalu ade jual dekat Sri Affa..1 bekas kecik dalam rm6..sedap, manis and berlemak..dalam tu ade pisang lemak manis..pisang ni special skit sebab die susah nak cari..pastu dalam tu ade kacang gajus, buah prune, ceri, pastu ade kuning telur (orang panggil jala emas)..campur semua2 tu jadi la pudding raja..sedap bebenor makanan raja ni yer? Baru aku tau..hehehe..tapi nak jumpe puding raja kat KL susah..datang sini baru la dapat balas dendam makan..huhu..




 
ni la die puding raja..(pic ehsan google)..iolls lupe nak amik pic..huhu


 
 
 
 
 
 
Tu jela entry kali ni..jalan2 makan dekat Kuantan..kalo yang belum try makanan yg direkemen kat atas tu, cepat2 la pi try..hehehe..nanti kalo nak tau jalan ke tempat ke, boleh komen kat entry ni..nanti insyaallah aku reply k







1 comment:

  1. Saya dah add blog awak...jemput add blog saya juga yer...baru belajar nak berblog...

    ReplyDelete